Accident del Telefèric de Stresa – Alpino – Mottarone

Accident del Telefèric de Stresa – Alpino – Mottarone

Posted by SEMSA in Transport per cable

Aquesta setmana, volem enviar el nostre més profund condol a les famílies de les víctimes del malaurat accident al telefèric de Stresa – Alpino – Mottarone. 

Així mateix, volem fer el nostre petit resum del succeït, malgrat és obvi que les conclusions sobre les causes de l’accident només podran ser confirmades després de la investigació tècnica que està en curs. 

El giny accidentat és un telefèric vaivé, compost per 2 seccions independents, amb cabines de 35 passatgers. Va ser posat en funcionament al 1970 i construït pel constructor Piemonte Funivie (empresa avui en dia desapareguda). Al 2002 va ser objecte d’una Gran Inspecció duta a terme per POMA Itàlia (que es va convertir més endavant en Agudio) i recentment, entre 2014 i 2016 va ser objecte d’una renovació integral feta per Leitner. 

Segons afirmen els testimonis, sobre les 12:30 del 23/05/2021, van sentir un soroll seguit d’un xiulet i van observar com una de les cabines va començar a desplaçar-se cap avall, a gran velocitat, fins a arribar a la primera pilona des d’on va descarrilar i va caure al terra. 

Això només hauria pogut succeir (i insistim en el condicional degut a que fins que no acabi la investigació en curs no es podrà confirmar cap hipòtesi) si s’haguessin reunit 2 fallades simultànies: 

  • – ruptura del cable tractor 
  • – fallada del sistema de fre a bord 

Per a comprendre millor el que avancem, i per als no iniciats, recordem com funciona un telefèric com el de Stresa: els vehicles circulen sobre 1 o 2 cables portadors fixos (també denominats com a cables “carril” per analogia amb el transport ferroviari); és un altre cable, denominat “tractor” l’encarregat de posar en moviment els vehicles: 

En cas de ruptura del cable tractor, el vehicle es quedaria sense tracció, i per tant, se n’aniria enrere de forma descontrolada. Per a pal·liar aquest risc, els carros dels vehicles estan equipats amb un fre, que s’activa en cas de ruptura del tractor, alliberant unes mordasses que frenen el vehicle sobre els cables portadors per fricció.  

Sembla que en el trist accident del passat diumenge aquest fre no va actuar ja que s’hauria deixat fora de servei per part de l’empresa operadora, a causa de problemes en el seu funcionament. 

La investigació haurà doncs d’esbrinar per quin motiu es va trencar el cable tractor, considerant que, segons el que ha estat publicat a la premsa, aquest hauria estat objecte de control magnetogràfic al novembre de 2020. 

Malgrat aquest trist accident, per la nostra banda volem manifestar que el transport per cable és un dels sistemes de transport més segurs. Per a il·lustrar aquesta afirmació, volem tristament recordar els accidents amb víctimes mortals ocorreguts en els últims 70 anys: 

  • – 1957 – Cogne: la cabina d’un telefèric que transportava el personal d’una mina va caure, fent 1 mort i 11 ferits. 

 

  • – 15 d’Agost del 1960 – Monte Faito: la cabina del telefèric es va desprendre i va caurà sobre la via del tren que circulava per sota: 4 morts. 

 

  • – 29 d’agost de 1961 – Mont Blanc: un avió de caça francès va seccionar el cable del telefèric entre la Punta Hellbronner i l’Aiguille du Midi. Va provocar 6 morts. 

 

  • – 10 de juliol de 1966 – Mont Blanc: 5 anys després de l’accident de 1961, un problema en la pilona suspesa del giny entre la Punta Hellbronner i l’Aiguille du Midi va provocar la caiguda de les 3 cabines, provocant 1 mort i 13 ferits. 

 

  • – 9 de març de 1976 – Cermis: la ruptura d’un cable portador va provocar la caiguda d’una cabina, deixant 42 víctimes mortals. 

 

  • – 13 de febrer de 1983 – Champoluc: després d’un incident, el giny es va posar en marxa intempestivament, provocant aleshores el trencament del cable fent caure 3 cabines al terra. Balanç: 11 víctimes mortals. 

 

  • – 6 de novembre de 1985 – Madonna de Campiglio: durant uns treballs de manteniment, les cabines es van estavellar contra les estacions, provocant la mort d’un dels treballadors del telefèric. Probablement va ser un error humà. 

 

  • – 1 de març de 1987 – Luz Ardiden: un dia de gran afluència d’esquiadors, l’estació d’arribada d’un telecadira fa que gairebé totes les cadires del giny es precipiten a terra. Resultat: 7 morts. La investigació va posar de manifest una mala execució de l’obra civil i va provocar la reforma del reglament de construcció de ginys de transport per cable a França. 

 

  • – 1988 – Val Nola: per algun problema tècnic, el telefèric va iniciar el viatge abans del tancament de les portes. 3 passatgers es ven tirar al buit presos pel pànic, i un d’ells va morir a causa de les ferides. 

 

  • – 13 de gener de 1989 – Vaujany: a priori a causa d’un mal muntatge de la cabina sobre el carro, aquesta es va precipitar al terra, deixant un trist balanç de 8 tècnics de l’empresa encarregada del disseny i construcció del telefèric. 

 

  • – 30 d’agost de 1994 – Courmayeur: un accident similar al de Stresa. En aquest cas, l’únic ocupant de la cabina que es va desprendre va ser el conductor del giny, que va resultar mort en l’accident. L’altra cabina, que portava 24 passatgers va quedar suspesa gràcies al fre de carro i els ocupants van poder ser rescatats sans i estalvis. 

 

  • – 3 de febrer de 1998 – Cavalese: un avió militar americà va seccionar un cable d’un telefèric, deixant 20 víctimes mortals. 

 

  • – 1 de juliol de 1999 – Pic de Bure: la ruptura del cable tractor provoca que la cabina marxa descontroladament en marxa enrere i acaba descarrilant i caient al terra. Aquest accident va deixar 20 víctimes mortals. 

 

  • – 11 de novembre del 2000: un incendi a l’interior del túnel del funicular de Kaprun provocà 155 morts. 

 

  • – 5 de setembre de 2005 – prop de Sölden: un helicòpter va deixar caure un bloc de formigó de 800 kg provocant la mort de 9 esquiadors. 

 

  • – 1 de març de 2008 – Chamonix: un ocupant d’un telecabina es precipita al terra després de que es desprengués un policarbonat de la cabina. Semblaria que es tractava d’uns joves que s’esbatussaven a l’interior de la cabina. 

 

Les estadístiques de Suiza, país del món amb l’ús més estès del transport per cable entre la població, ens revelen que els telefèrics són el transport més segur comparat amb altres tecnologies de transport. Estadísticament, els passatgers de telefèric tenen: 

  • – 3 vegades menys possibilitat de patir lesions que en tramvia, autobús o tren. 
  • – 50 vegades menys possibilitat que patir lesions que en un cotxe 

  

Per acabar, volem concloure en que el llistat d’accidents enumerat ha fet evolucionar tant la reglamentació, com les tècniques per a mantenir la seguretat als ginys de transport per cable i que gairebé tots els exemples citats no podrien ocórrer en instal·lacions modernes. Per la nostra banda, continuarem aplicant el més estricte rigor en la nostra feina, com hem fet sempre. 

Si desitgeu més informació en relació a la normativa, la tecnologia o sobre algun tema tècnic, podeu contactar-nos a semsa@semsa.ad 

FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedinShare
27 maig 2021 no comments

Post a comment

Aquesta web utilitza cookies per a obtenir dades estadístiques de la navegació dels usuaris. Si continues navegant considerem que n’acceptes l’ús. Més informació   
Privacidad